Ako sa efektívnejšie učiť?

Sto ľudí, sto chutí. Toto sa dá uplatniť aj pri učení. Nie pre všetkých stačí jedna metóda ako sa všetko perfektne a rýchlo naučiť. Alebo ako si to aspoň trošku uľahčiť. Niekoľko rád a typov, ktoré by vám v tomto mohli rozhodne pomôcť.

učení

1. Čítanie nahlas
Je to ten najľahší a najviac klasický spôsob štúdia. Tým, že si budeme, práve to čo chcem vedieť, čítať nahlas dá sa povedať, že aktivujeme našu zvukovú pamäť. Tým pádom nebudeme využívať iba zrakovú, neostaneme iba pri čítaní očami, ale zapojíme aj druhú pamäť. Zvýši sa tým efektivita učenia o niekoľko percent.

2. Prepisovanie a zvýrazňovanie textu
Ak vám čítanie textu nepomáha, skúste jeho prepisovanie. Nie úplne celý text. Iba tie hlavné a dôležité časti, ktoré potrebujete vedieť najviac zo všetkých. Pri ich opakovanom opisovaní sa vám tie slova postupne vryjú do pamäti.
Ak sa vám však nechce prepisovať môžete si hlavné časti textu iba zvýrazniť. Jedno alebo viac farebne to je už na vás. Mať odlíšené dôležité údaje od tých menej podstatných zvýraznením taktiež napomáha pri ich učení. Na tie hlavné myšlienky budete prikladať väčšiu váhu pri učení.

3. Pohyb
Okrem zvukovej a zrakovej pamäti máme aj mechanickú. Pohyb pri tom ako si budeme niečo čítať, či už nahlas alebo očami opäť len napomôže. Chodenie po miestnosti alebo dokonca cvičenie nás môže „oživiť“ a budeme mať viac energie do učenia.

poslech

4. Vysvetľovanie sebe samému a pochopenie
Predstavte si, že ste ten, kto vysvetľuje danú tému. Skúste to podať tak, aby ten kto vás počúva (taktiež vy) to pochopil čo najlepšie. Snažte si to nahlas vysvetliť a nájsť si súvislosti s jednotlivých častiach učiva. Je totiž ťažké sa učiť niečo čomu nerozumiete. Preto je najprv lepšie text pochopiť.

5. Hudba
Niekomu pomáha hudba. Cíti sa uvoľnenejšie a príjemnejšie keď nie je v úplnom tichu a v pozadí mú hrajú jeho obľúbené pesničky. Pomáha mu to sústrediť sa viac na učenie a tak sa to aj rýchlejšie naučí.
 
6. Metóda odmien
Ak vám nepomáha motivácia, že sa to učíte len pre svoje dobro, alebo pre dobrý výsledok skúšky, skúste sladkú či slanú odmenu. Vyznačíte si úseky, po ktorých, keď sa ich naučíte, si dáte odmenu. Niečo čo máte veľmi radi. Vašu obľúbenú sladkosť napríklad. Naučím sa to dostanem dobrotu. Motivácia, ktorá nesklame.
Pár krátkych typov:

  • Spríjemnite si vaše študijné prostredie (hudba, vôňa, svetlo…)
  • Nájdite si vhodnú pozíciu, ktorá je vám pohodlná na štúdium (sed, polosed, ľah…)
  • Nerozptyľujte sa správami na sociálnych sieťach
  • Náš mozog dokáže najlepšie vnímať prvých 40 minút učenia. Preto sa odporúča začať ťažším učivom a dať si pauzu a následne začať tým ľahším učivom
  • Opakovaním už naučeného to nezabudnete
  • Zistite kedy sa vám lepšie učí (počas dňa alebo večer)

Toto určite potrebujete

Pre mnohé ženy je veľmi ťažké, aby sa mali naozaj rady tak úprimne, ako by to skutočne malo byť. Ženy, ktoré nie sú spokojné, sú naozaj aj veľmi protivné, a to je proste fakt, ktorý sa nedá len tak rýchlo vymazať. Verte tomu, že nech sa deje čokoľvek, nakoniec vždy pochopíte, že sú proste veci, s ktorými musíte rátať v každom jednom ohľade a nech sa deje čokoľvek, musíte sa na to proste spoľahnúť, lebo je to veľmi, ale naozaj veľmi dôležité. Mali by ste to urobiť už len preto, lebo na tom záleží a možno sa musíte trošku pohnúť dopredu, aby vám bolo jasné, že robíte správnu vec a že to nie je len také rozprávanie do tmy.
 obarvený obličej a ruka
Existuje veľmi veľa maličkostí, ktoré môžu zo ženy urobiť dokonalú bytosť, ktorá sa bude milovať, ale pravdou je, že mnohé ženy potrebujú, aby boli krásne. Pre niekoho je to možno trochu povrchné, ale verte tomu, že nakoniec aj vy sami pochopíte, že malé vylepšenie ešte nikoho nezabilo a ani nikomu neublížilo. Takže je to len o tom, ako sa postavíte k veciam, ktoré sú okolo vás a na ktorých vám záleží. Ak napríklad chcete, aby boli veci dokonalé a aby boli perfektné, musíte vylepšiť  všetko, čo sa dá. A možno ani neviete, ale napríklad aj 3d mihalnice vám dajú pocit, že na niektorých veciach záleží oveľa viac, ako by ste si možno mysleli.
 dlouhovláska s náušnicemi
Sú to maličkosti, ale nie sú to práve tie maičkosti, ktoré nás tešia? Vďaka ktorým je nám dobre a ktoré nám spôsobujú skutočne nevýslovnú radosť? Pretože my sme presvedčení o tom, že to tak naozaj je a že sa s tým dá niečo robiť. Často je to len o tom, aby ste sa na seba pozreli ako na krásnu bytosť, ktorá si proste zaslúži byť šťastná a spokojná. Verte tomu, že presne na tomto záleží úplne najviac a nech sa deje čokoľvek, mali by ste s tým byť zmierený a mali by ste sa z toho naozaj tešiť, kým sa len dá. Verte tomu, že je to naozaj takéto jednoduché a to je niečo, s čím musíte rátať.

Ako ušetriť stovky eur v domácnosti?

  1. Záchod

Práve vaše WC predstavuje miesto vo vašom dome, či byte, kde dochádza k najväčšej spotrebe vody. Staré záchodové systémy spotrebujú aj dvanásť litrov vody na jedno spláchnutie. Vhodným riešením je výmena splachovača za novší, s dvojitým splachovaním. Malé spláchnutie spotrebuje iba tri litre vody! Priemernej dvojčlennej rodine takáto zmena dokáže ušetriť až dvadsať percent nákladov na vodu.

sprcha

  1. Sprcha

Počas sprchovania je spotreba vody približne dvadsať litrov za minútu. Rovnako efektívne sa však môžete vysprchovať aj s nižším tlakom vody. To vám pomôžu zabezpečiť šetrné sprchové hlavice, ktoré majú upravené sprchovacie otvory a ventil, ktorý dokáže vodu zmiešať so vzduchom. Spotreba vody pri sprchovaní sa vďaka takémuto nadstavcu môže znížiť až o päťdesiat percent, a to znamená nemalé šetrenie peňazí.

  1. Hygiena

Asi najužitočnejšími pomocníkmi v domácnosti budú pákové vodovodné batérie. Prietok vody môžete pohodlne korigovať a to iba za pomoci jednej ruky. Ešte lepšou možnosťou sú batérie s termostatom. Tie majú za úlohu zmiešavať studenú a teplú vodu. Vy si teda iba nastavíte vašu požadovanú teplotu a batéria ju priamo pripraví.

  1. Umývanie riadu

Umývačka riadu už dávno nie je iba luxusným doplnkom do kuchyne, po ktorom túžia moderné rodiny. Správny výber umývačky vám dokáže ušetriť nielen vodu a energiu, ale hlavne váš drahocenný čas. Priemerná umývačka riadu použije približne dvanásť litrov vody na jeden umývací cyklus, pričom dokáže umyť skoro stoštyridsať kusov riadu! Pokiaľ už tieto fakty poznáte, poradíme vám ešte jednou maličkosťou – pred umývaním riad neoplachujte, iba odstráňte zvyšky jedla.

koupelny

  1. Pranie

Jedenásť percent minutej vody v domácnosti spotrebujeme práve na pranie. Pri výber nového spotrebiča sa riaďte týmito faktormi – spotreba energie, spotreba vody a hmotnosť bielizne, ktorú do nej môžete vložiť. V neposlednom rade je dôležitým faktorom dĺžka pracieho cyklu. Pri praní v práčke sa všetka energia využíva najmä na ohrev vody, preto sa snažte čo najčastejšie používať programy s čo najnižšou teplotou prania.

Slovenská pošta chystá inovatívne zmeny

Slovenská pošta má priniesť hneď niekoľko inovácií a rozšírenie svojich služieb pod záštitou „Pošta 2020“. Prelomový a zatiaľ prvý krok sa vzťahuje k 1. 1. 2019, odkedy je možné na Slovenskej pošte, respektíve na jej pobočkách platiť kartou akejkoľvek banky. Očakávať však môžeme aj novú aplikáciu, ktorá by mala celý proces služieb zjednodušiť a urýchliť, jedným slovom zmodernizovať do elektronickej podoby. O tom, že nejde iba o „reči do vetra“ svedčí aj testovanie niekoľkých inovatívnych služieb, pričom napríklad v novembri by už malo byť oficiálne možné platiť formou „Pay by Square“ a koncom minulého roku si zákazníci mohli otestovať vydávanie balíkov z Balíkovne.

email

  • V najbližšom období tak má ísť na základe plánu „Pošta 2020“ o celkové zefektívnenie a modernizáciu služieb, ako aj úsporné opatrenia a šetrenie nákladmi. Podľa všetkého má ísť aj o zúženie funkcií a tým pádom zamestnancov.

Už spomenutou možnosťou platiť kartou ktorejkoľvek banky Slovenská pošta získa viac finančných zdrojov a tým pádom bude možné dané ciele realizovať. V praxi to pre bežného zákazníka symbolizuje možnosť platiť na ľubovoľnej pobočke Slovenskej pošty nehľadiac na to, akej bankovej karty je majiteľom a onedlho by mal disponovať i novou aplikáciou.

Tento krok spojený s mobilovou aplikáciou je vlastne základným krokom, pokiaľ chce pošta prilákať zákazníkov, nakoľko podobné zmeny už poskytujú aj iné odvetvia a z evidencie vyplýva, že o využívanie ostatných, respektíve univerzálnych poštových služieb je stále menší záujem. S mobilnou aplikáciou však nejasnosti či dlhé rady a podobné nezrovnalosti budú minulosťou a tým pádom práve aplikácia môže tieto služby pre bežného zákazníka zatraktívniť.

kontakty

Počet pracovníkov na daných postoch sa síce môže zúžiť, ale zamestnancov takisto čakajú vyššie mzdy a za poskytované služby sa očakávajú zo strany zákazníka i o niečo vyššie príplatky. Slovenská pošta chce zefektívniť výšku nákladov s výškou príjmov a tým pádom svojim zamestnancom dopriať lepšie platobné podmienky.

5 cvikov ktoré vás naštartujú do nového dňa

Ak sa donútite každé ráno vstať aspoň o desať minút skôr a do svojho denného režimu zahrnúť zopár jednoduchých cvikov verte že sa vám bude žiť ľahšie. Rozhýbanie tela a krvi v žilách, vám jednoducho dodá dostatok energie na celý deň.
 
joga

  1. Prvý cvik nesmie byť nikdy príliš prudký. Po prvé by vaše telo dostalo šok. Dýchaniu, ale i svalom a kĺbom, by ste takto skôr uškodili. Hneď ako vstanete z postele si popreťahujte celé telo. Nejedná sa o konkrétne cvičenie. Môžete vzpažiť obe ruka, ktorú budete naťahovať smerom k stropu, alebo svoj chrbát mierne ohnúť dozadu a potom dopredu. Jednoducho urobte rôzne pochyb, ktoré príjemne ponaťahujú svalstvo celého tela.
  2. Ak cítite, že sa svaly dostatočne prebrali, môžete pristúpiť k druhému cviku. Ľahnite si na pevnú podložku, bruchom dole. Ruky položte vedľa hlavy a celé telo nadvihnite tak, aby sa vám chrbát prehol smerom dozadu. Celé nohy a aj panva ostávajú na podložke. Hlavu príliš nezakláňajte, snažte sa ju skôr držať v jednej rovine so zvyškom tela. Zamerajte sa hlavne na dýchanie. Pri prehýbaní vydychujte a pri návrate do základnej polohy, sa naopak nadýchnite.  Cvik zopakujte aspoň päťkrát. Rozhýbete si ním celé telo a zároveň popreťahujete chrbticu.

box

  1. V tomto momente ste už dostatočne rozhýbaní, takže môžete pristúpiť k cvičeniu na rozprúdenie krvi. Začnite vždy nohami. Ideálne je ak budete  na mieste, aspoň minútu na striedačku zdvíhať obe nohy. ide v podstate o vysoký cval. Medzi jednotlivými striedaniami podskočte.
  2. Teraz prichádzajú na rad ruky. Zovrite päste a boxujte aspoň minútu smerom pred seba.
  3. Po tom, ako sa dostatočne pretiahnete a rozhýbete, prichádza na rad malé upokojenie organizmu. Ľahnite si na chrbát a minimálne tri minúty zhlboka dýchajte. Môžete jemne pokrčiť kolená a vytriasť stehenné aj lýtkové svaly. To isté urobte aj s rukami. predpažte ich a svaly poriadne popretriasajte.

Choroba alebo zdravý životný štýl?

Ľudia sa dnes stretávajú s rôznymi požiadavkami a to platí hlavne v gastronómii. Vegetariánstvo, vegánstvo či bezlaktózovú diétu vystrieda bezlepková diéta. Čo všetko stojí za týmto slovným spojením a ako sa s tým vyrovnať?

smutek

Začiatok
Bohužiaľ, cesta za týmto zdravotným štýlom sa väčšinou nezačína slávne, ale zdravotnými komplikáciami. Akými? Väčšinou ide o ťažkosti s trávením a vyprázdňovaním. Mnohým ani nenapadne, žeby mohli na niečo také trpieť, kým sám lekár nenavrhne túto možnosť. Vďaka odberu a endoskopickému vyšetreniu sa potom potvrdí, že ide o celiakiu.

Závažnosť
Vážnosť samotného ochorenia sa odvíja hlavne od toho, do akého štádia sa samotná choroba dostala. Nehľadajte však problémy tam, kde nie sú. Jedinou možnou liečbou je bezlepková diéta, ktorá pacientov zaväzuje na naozajstnú zmenu životného štýlu. Možno ste sa sami pýtali, prečo sú ľudia celiatici, taký hákliví na svoju stravu. Na rozdiel od vegánov či iných, sa pri konzumácii nepovoleného jedla objavia zdravotné komplikácie. Preto je nutné dávať pozor na to, čo jete a predpripraviť si často krát jedlo doma.

chleba

Životný štýl
Ako zmeniť všetky tieto obmedzenia a zároveň z toho vyťažiť čo najviac? Prechod na samotnú diétu je náročný, keďže ide o zmenu, ktorá sa odohrá z dňa na deň. Postupne si samy musíte vytvoriť svoje rituály, ktoré vás nebudú až tak obmedzovať. Už dopredu si musíte premyslieť svoje očakávania na nasledujúci deň. Ak viete, že nebudete mať kde obedovať, bohužiaľ, budete musieť večer kuchtiť vo svojej kuchyni. Zvoľte prevažne ľahké jedlá, ktoré budú ale energeticky vyvážené. Nezabudnite na bielkoviny. Často sa stáva, že chtiac nechtiac celiatici prejdú na delenú stravu. Okrem obedov sa budete musieť vysporiadať z odlišným pečivom. Buď z obchodu, alebo stavíte na zdravšiu variantu, ktorú si budete piecť doma. Uľahčí vám to napríklad automatická pekárnička, ktorá sa dnes dá kúpiť naozaj za málo.

Ako ušetriť a nezblázniť sa

Nie každý z nás bol obdarený tými správnymi vlastnosťami, ktoré nám napomáhajú správne zaobchádzať s peniazmi. Nezúfajte, ekonomickému mysleniu sa dá naučiť. Na začiatok je dobré vedieť kde robíte chyby a ako sa k peniazom správať.

pokladnička

  1. Sledujte svoje výdavky

Sledujte aspoň počas jedného mesiaca svoje príjmy a výdavky detailnejšie. Môžete si odkladať účtenky, zaviesť si na nejaký čas účtovnú knihu, presne ako vo firme. Prídete tak ľahšie na to, kam sa kotúľajú vaše peniažky. Niekedy si totiž ani neuvedomíme, čo všetko počas mesiaca kúpime Veľa razy sú to úplné zbytočnosti, možno za pár eur, ale presne tam nastáva tá chyba. Korunka sem, korunka tam a na konci mesiaca nám to robí aj sto eur.

  1. Neplaťte za obal, značku, či akože „bio“ kvalitu

Drahšie = kvalitnejšie v dnešnom svete už vôbec neplatí. Sú tie jablká čo kupujete naozaj bio? V čom sú lepšie? A že tenisky za 70 eur sa vám po roku rozpadli? Aj gramáž v porovnaní s cenou zvykne pôsobiť klamlivo. Veľké balenia sa zväčša oplatia oveľa viac ako tie malé. Dávajte pozor na to, či to čo kupujete naozaj stojí za tú cenu.

  1. Odložte si bokom hneď, ako dostanete výplatu

Ľudia sú zvyknutí minúť tie peniaze, ktoré majú k dispozícií. To je samozrejmé, lenže u mnohých platí pravidlo „čím viac dostanem, tým viac miniem“. Dokážete bez problémov vyžiť aj z menšieho množstva peňazí, ale láka vás to a bez toho aby ste si to vôbec uvedomili začnete kupovať viac vecí, lebo si to môžete dovoliť. Keď dostanete prémie, skúste si najprv dobre premyslieť, na čo ich miniete. Odložte si na to, čo musíte zaplatiť, t.j. telefón, elektrina, benzín a podobne. Z toho čo vám zvýši si odložte ešte 20 – 50 % bokom a skúste sa správať tak, aby ste si vystačili s tým čo máte.

peněženka
 
Možno si týmto spôsobom dokážete ušetriť na novú práčku alebo vytúženú dovolenku. Nie je to také zložité. Skúste sa správať ku rodinnému rozpočtu akoby to bol firemný rozpočet, venujte mu väčšiu pozornosť, premyslite si, čo potrebujete a čo nie. Urobte si aj radosť, ale s mierou. A pokúste sa odkladať mesiac čo mesiac aspoň 10 eur, prípadne si stanovte cieľ, na ktorý si chcete našetriť. S vidinou toho, po čom túžite, pôde šetrenie určite ľahšie.